Josep Guinovart i Bertran neix a Barcelona el 20 de març de 1927.
La seva família paterna és d'origen tarragoní i la materna agramuntina. Aquesta dualitat geogràfica es reflecteix de forma constant en l'obra de l'artista: els blaus infinits de la mediterrània i els ocres càlids de l'Urgell.
De molt jove comença al taller familiar com a pintor de parets, ofici que reivindica posteriorment en alguna de les seves obres. Ingressa a l'Escola de Mestres Pintors; a l'Escola d'Arts i Oficis i a les classes del FAD. L'any 1953 gràcies a una beca de l'Estat francès; marxa a París on coneix a fons l'obra de Cézanne i Matisse, els quals, al costat de Miró i Gaudí, seran les seves influències més importants.
El 1954
junt amb altres artistes funden l'efímer grup Taüll, que aglutina els creadors de l'avantguarda d'aquells anys.
Participa en les biennals hispanoamericanes, de São Paulo (1952 i 1957), Alexandria (1955) i Venècia (1958 i 1962).
En la seva etapa primerenca pinta temes simples de caràcter popular, tractats amb una extraordinària qualitat de dibuix i un sentit sorprenent del color, que més tard adquireixen sovint intenció social.
Por a poc va abandonant la representació i configura un nou univers on la matèria i els elements esdevenen el seu llenguatge.
Josep Guinovart, figura polièdrica va deixar la seva empremta en molts camps més enllà del purament pictòric: en el món del teatre, arquitectura, tapís, escultura, il·lustracions, i molt d'altres.
Sensible a tots els estímuls visuals i vivencials; descobrim en la seva obra les traces dels viatges i experiències que van suposar per ell un abans i un després (París, Algèria, Mèxic, Nova York ...).
Durant la seva dilatada trajectòria va rebre els premis i distincions més rellevants en el món de les arts.
L'any 1994 gràcies a la insistència de l'aleshores alcalde d'Agramunt, el senyor Josep Huguet, s'inaugura la Fundació Espai Guinovart a Agramunt; espai on Guinovart recull els seus records de la vila lligats a les seves arrels i als seus records de guerra.
Treballador infatigable va morir el 12 de Desembre 2007 pinzell en mà deixant un importantíssim llegat d'obres que es poden veure en museus i centres d'art d'arreu del món.
Per a més informació sobre L'obra 1002 de l'artista Josep Guinovart, a la galeria Espai Cavallers, Lleida.